Volgorde leadopvolging

Volgorde leadopvolging

Er is altijd een slimme(re) volgorde voor leadopvolging

Te vaak kom ik bij bedrijven waar de volgorde van opvolging van leads het gevolg is van de keuze van verkopers of nog erger.. puur toeval.

Vaak is het heel belangrijk om zaken in de juiste volgorde te doen. Vraag dat maar aan de pitcrews in de autosport!

Het is niet in alle gevallen even belangrijk, maar denk toch goed na over de volgorde van lead opvolging. Er zijn allerlei redenen waarom je de ene lead eerder moet (laten) behandelen dan de andere.

Te vroeg en vooral te laat opvolgen zorgt natuurlijk voor minder resultaat. Nu is alleen de vraag: wanneer volg je leads op als je er meer hebt dan je vandaag kunt opvolgen?

  1. Heeft de prospects zelf contact gezocht? Dat maakt de kans om te scoren veel groter
  2. Is er spraken van een doorverwijzing (aangeraden door een klant)? Dan kun je die bestaande klant niet ‘beledigen’ door niet te reageren. Dan loop je extra risico’s.
  3. Betreft het een strategisch product of is het betreffende product op voorraad?
  4. Hoe verhouden de leads zich tot elkaar? Lees hierover ook mijn blog over leadscoring
  5. Zijn er bepaalde leads ‘over de houdbaarheidsdatum’? Neem dan eerste de verse leads.

Welke keuze je ook maakt, volg de andere leads op zodra je daar wel tijd voor hebt. Het is heel slecht voor je imago om leads van prospects helemaal niet op te volgen. Dat verhaal vertellen ze gegarandeerd door, misschien zelfs meerdere keren.

Heb jij nog tips over de volgorde van het opvolgen van leads? Vertel je verhaal dan hieronder als commentaar. Leuk!

 

Interessant? Deel dit artikel!

Alex Bos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *